روش ترخیص کالا از گمرک بندرعباس چگونه انجام می‌شود؟

گمرک یکی از نهادهای مهم برای کنترل واردات و صادرات کالا از کشور است که قوانینی را بر این کار اعمال می‌کند. از سوی دیگر این نهاد مجری نگهداری، ترخیص و اخذ هزینه‌های تعریف شده مانند مالیات می‌باشد. مهم است که بازرگانان برای خارج یا وارد کردن کالاهای خود به کشور، حتما با قوانین گمرکی و فرآیند ترخیص کالاها آشنا باشند. در این مقاله تلاش می‌کنیم به صورت اجمالی روند مرخص کردن کالاها از گمرک بندرعباس ایران را شرح دهیم.

آشنایی با روند ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

منظور از ترخیص کالا از گمرک بندرعباس چیست؟

قبل از اینکه به مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس بپردازیم، ابتدا لازم است مفهوم چنین کاری را با هم بررسی نماییم. در این خصوص می‌توان گفت:

  • ترخیص کالا عبارت است از مجموعه کارهایی که صاحب کالا انجام می‌دهد تا صادرات یا واردات کالا انجام شود. این کارها همچنین توسط نماینده قانونی صاحب مال نیز انجام شده و باید در محلی به نام گمرک صورت گیرد. با انجام یکسری تشریفات قانونی، کالای شما از گمرک خارج خواهد شد.

اقداماتی که در زمان ترخیص کالا انجام می‌شوند، متفاوت هستند. مثلا می‌توان به ثبت اسناد کالا، بررسی هزینه مالیات و پرداخت آن، پرداخت حقوق گمرکی و غیره اشاره کرد. با توجه به اینکه جریان ترخیص کالا ممکن است طول بکشد، انبارهایی در گمرک برای نگهداری محصولات وجود دارند که شما می‌توانید با ارسال اسناد از فروشنده و دریافت آن برای خریدار، مجوز (قبض انبار) و ترخیصیه کالا را بگیرید.

صاحب کالا باید اسناد و مدارک مرتبط با کالاهای خود برای واردات یا صادرات را به سامانه گمرکی توسط اظهارنامه فیزیکی یا الکترونیکی ارائه دهد. این فرآیند با اظهار اطلاعاتی از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، سود بازرگانی، حقوق گمرکی و غیره صورت می‌گیرد. از آنجایی که بسیاری از افراد از فرآیند ترخیص کالا از گمرک بندرعباس آگاه نیستند، این کار را به شرکت‌های واسط می‌سپارند که یک راه حل مطمئن است.

در ادامه تلاش می‌کنیم یک روایت کلی از فرآیند ترخیص کالا از گمرک بندرعباس را به شما نشان دهیم که به درک کلی این امر کمک خواهد کرد

مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس

مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس کدامند؟

با ارائه یک مقدمه، حال به ذکر مراحل ترخیص کالا از گمرک بندرعباس می‌پردازیم که به شرح زیر می‌باشند:

  • ورود اطلاعات که باید از طریق سامانه EPL انجام شود. irica.gov.ir سامانه گمرکی تاسیس شده در سال 1393 می‌باشد که می‌توانید با مراجعه حضوری به نزدیک‌ترین گمرک در آن ثبت نام کنید. مهم‌ترین هدف ایجاد این سامانه، ساده‌تر کردن مراحل تشریفات قانونی و کوتاه‌تر کردن آن است.
  • پرینت اظهارنامه که به عنوان یکی اسناد قابل ارائه به گمرک درنظر گرفته می‌شود.
  • دریافت کوتاژ و تعیین مسیر که در این بخش، کوتاژ یا Cottage یک کد هشت رقمی است. ارائه این شناسه در تمامی مراحل ترخیص و نیز تحویل کالا از انبار ضروری بوده و برای شناسایی کالای شما به کار گرفته می‌شود.
  • ارزیابی کالا که به منظور صحت داده‌های ثبت شده و بررسی موادی که مجاز یا غیرمجاز هستند انجام می‌شود. این کار باید توسط یکی از مقامات گمرکی انجام شده و از دیگر دلایل آن می‌توان به تعیین مقدار مالیات، عوارض گمرکی و اعمال قوانین و محدودیت‌ها اشاره کرد.
  • اخذ مجوزهای لازم که می‌تواند بسته به اینکه مسیر اظهارنامه و کالاهای وارداتی یا صادراتی شما چه هستند، متفاوت باشد. مثلا کالاهایی که با سلامت افراد در ارتباط مستقیم هستند (مانند مواد خوراکی، شیمیایی یا دارو)، خودروها، مواد مخدر و غیره شامل مجوزهای ویژه می‌باشند.

همچنین سایر مراحلی که باید برای ترخیص کردن کالا در گمرک بندرعباس انجام دهید عبارتند از:

  • بررسی مدارک و اسناد شما که توسط کارشناس سرویس انجام می‌شود.
  • پرداخت هزینه‌های مرتبط که با مراجعه به صندوق انجام خواهد شد.
  • مراجعه به انبارداری که به منظور ترخیص کالا و آزاد کردن آن انجام می‌گردد.
  • در نهایت شاهد مراحل خروج کالا از انبار و نیز دریافت آن توسط فردی که وارد کننده یا صادر کننده است، هستیم.

توجه کنید که ممکن است براساس قوانین هر گمرک کشور و منطقه‌، سازوکار متفاوتی برای ترخیص کالا وجود داشته باشد. در نتیجه مهم است که بازرگان در صورت عدم آشنایی با این قوانین از خدمات شرکت‌های واسط استفاده کنند. مزیت مهم این کار، ترخیص سریع‌تر کالا، عدم برخورد با چالش‌ها و کمتر شدن هزینه برای بازرگانان است. همچنین شما می‌توانید یک اینفوگرافیک از مراحل انجام این کار را نیز در ادامه مشاهده کنید:

چرا آشنایی با مراحل ترخیص کالا مهم است؟

برخی از دلایلی که بیان کننده اهمیت آشنایی با مراحل ترخیص کالا در گمرک بندرعباس هستند، عبارتند از:

  • صرفه جویی در زمان که می‌تواند برای برخی از کالاهای فاسد شدنی مهم باشد. همچنین این موضوع برای تحویل به موقع بار به خریدار، فروش سریع‌تر و با توجه به مسیر طولانی که در پیش دارید مهم خواهد بود.
  • متفاوت بودن قوانین در کشورهای مختلف که باعث می‌شوند تا برای انجام مراحل ترخیص دچار سردرگمی شوید. بنابراین مهم است که به منظور جلوگیری از چالش‌های احتمالی مانند قاچاق شناخته شدن کالاهای شما یا ضبط آن که بار مالی قابل توجهی را در کنار ثبت تخلف ایجاد می‌کند، با قوانین آشنا باشید.
  • جلوگیری از سوء برداشت‌ها و هزینه‌های احتمالی چه از نظر زمانی و مالی.

پرسش‌های متداول کاربران

برخی از پرسش‌های متداول کاربران راجع به ترخیص کالا از گمرک بندرعباس عبارتند از:

  • مدت زمان ترخیص کالا از گمرک بندرعباس چقدر طول می‌کشد؟

این مدت زمان بسته به مسیری که اظهارنامه دارد و با توجه به مجوزهایی که لازم است اخذ شوند، متفاوت می‌باشد. این مدت زمان می‌تواند در 2 روز تا چند هفته (یا ماه) به طول بینجامد.

  • هزینه‌های مرتبط با ترخیص کالا چیست؟

از جمله هزینه‌ها در این بخش می‌توان به حقوق گمرکی، سود بازرگانی، مالیات و ارزش افزوده، عوارض هلال احمر، بیمه و غیره.

جمع بندی

ترخیص کالا از گمرک بندرعباس یکی از فرآیندهای مهم برای صادرات و واردات است. این پروسه شامل چندین مرحله می‌باشد که بسته به نوع کالا و قوانین گمرکی متفاوت بوده و می‌تواند 2 روز الی چند هفته به طول بینجامد. با این حال صاحبان کالا و بازرگانان می‌توانند از طریق تسلط بر فرآیند این کار و یا با بهره‌ مندی از خدمات شرکت‌های پیمانکار، اقدام به ترخیص سریع‌تر کالاهای خود نمایند.

شما کاربران می‌توانید برای دریافت خدمات ثبتی، مالی، مالیاتی و نیز تبلیغات و آی تی از سرویس‌های هلدینگ ثبتی و حقوقی ملاصدرا استفاده کنید.

فرم درخواست مشاوره رایگان