بررسی مهمترین شرایط ترخیص کالا از گمرک

پروسه ترخیص کالا از گمرک فرایندی بسیار با اهمیت در بحث واردات و صادرات انواع کالاها می‌باشد. در زمان واردات کالا به کشور محصولات وارداتی توسط بازرگانان به ادارات گمرک انتقال داده می‌شوند. در نهایت تاجران با در نظر گرفتن ضوابط قانونی باید نسبت به ترخیص کالا از گمرک اقدام نمایند. البته اجرای این پروسه تنها به ضوابط قانونی کشور ما اختصاص ندارد. در نتیجه بازرگانان در صورت صادرات کالا به کشورهای دیگر نیز باید این فرایند را دنبال نمایند. به این صورت که کالاهای صادراتی به ادارات گمرک داخلی انتقال داده می‌شوند و بعد از طی مراحل اداری صادرات آنها محقق می‌گردد. برای اجرای روند دقیق پروسه ترخیص کالا از گمرک نیاز است تا بازرگانان نسبت به قوانین اجرایی در این زمینه تسلط کافی داشته باشند. عدم آگاهی نسبت به قوانین وضع شده در جهت ترخیص کالا از ادارات گمرک می‌تواند برای بازرگانان تبعات جبران ناپذیری را ایجاد نماید. 

ترخیص کالا از گمرک

برای مثال در صورت غفلت نسبت به قوانین ممکن است کالای وارداتی توسط بازرگانان به عنوان کالای قاچاق در نظر گرفته شود. این امر می‌تواند سبب بی‌اعتباری بازرگانان در روند واردات و صادرات کالاها شود. در نتیجه بازرگانان باید مراحل ترخیص کالا از گمرک ایران را به صورت دقیق و اصولی و تحت نظر کارشناسان این زمینه طی نمایند. هلدینگ ثبتی و حقوقی ملاصدرا یکی از شرکت‌های تخصصی می‌باشد که در زمینه ترخیص کالا از گمرک ایران ارائه خدمت می‌نماید. کارشناسان هلدینگ ثبتی و حقوقی ملاصدرا با ثبت قرارداد قانونی شرایط ترخیص کالا از گمرک را به راحتی برای مراجعان خود فراهم خواهند نمود.

ترخیص کالا از گمرک به چه معنایی است؟

در واقع تمامی مراحل اجرایی که بازرگانان در زمان آزادسازی کالاهای وارداتی و صادراتی از ادارات گمرک انجام می‌دهند ترخیص کالا از گمرک گفته می‌شود. در زمان ترخیص کالا صاحبان کالاها موظف هستند تا در بازه زمانی مشخص اسناد قانونی بار را به ادارات گمرک تقدیم کنند. یکی از فرایندهای اجرایی در این زمینه این است که بازرگانان تمامی مشخصات کالاهای وارداتی و یا صادراتی را به صورت دقیق و طی اظهارنامه‌های قانونی به اطلاع ادارات گمرک برسانند. ارائه اظهارنامه‌های گمرکی عموما به صورت الکترونیکی و یا با حضور مستقیم صاحب‌بار و یا نماینده قانونی آن در ادارات گمرک محقق می‌گردد. یکی از مهمترین مواردی که در این اظهارنامه‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای شود ثیت دقیق سود حاصل از واردات کالا، میزان ارزش افزوده اختصاص یافته برای کالا در کشور و یا حقوق گمرکی کالاهای وارداتی می‌باشد.

تعیین تعرفه گمرکی ترخیص کالا در کشور

بررسی‌های صورت گرفته بر فرایند ترخیص کالا از ادارات گمرک در سراسر دنیا نشان می‌دهد که هزینه ترخیص کالا از گمرک تحت تاثیر عوامل مختلفی می‌باشد. برای مثال تعرفه گمرکی یکی از هزینه‌های وارده در زمان واردات و صادرات کالا به کشورهای مختلف است که در کشورهای گوناگون دارای رقم متفاوتی می‌باشد. برای مثال در کشور ما تعرفه گمرکی کاملا به ضوابط گمرکی کشور وابسته است. این ضوابط گمرکی نیز در کشور ما توسط سازمان گمرک ایران تعیین و تصویب می‌گردد. در تعرفه‌های گمرکی کالاها بر اساس کد گمرکی و همچنین نام کالاهای وارداتی دسته بندی می‌گردند.

در نهایت نرخ تعرفه گمرکی بنا بر صلاحدیده صورت گرفته و برای کالاهای مختلف تعیین و در زمان ترخیص کالا از گمرک از بازرگانان دریافت می‌گردند. این مقادیر در ادارات گمرک بر اساس معیارهایی مانند وزن، حجم و یا ارزش کالا تعیین می‌شوند. در نهایت تعرفه‌های گمرکی برای هر محصولی در سایت رسمی اداره گمرک ثبت و در اختیار بازرگانان قرار گرفته است. در نتیجه بازرگانان و یا نمایندگان قانونی آنها می‌توانند با مراجعه به سایت ادارات گمرک از مقدار تعرفه تعیین شده برای محصول وارداتی خود آگاه شوند.

شرایط ترخیص کالا از گمرک

بررسی نحوه ترخیص کالا از گمرک

شناخت و آگاهی از مراحل ترخیص کالا از گمرک ایران به بازرگانان و نمایندگان قانونی آنها کمک می‌نماید تا این مسیر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن طی نمایند. در بسیاری از کشورهای دنیا فرایند واردات و صادرات کالا امری بسیار مهم و ضروری در نظر گرفته می‌شود. البته بدون شک این مسیر دارای پیچ و خم‌های فراوان اداری است که تنها افراد خبره از آنها آگاه می‌باشند. در نهایت عدم شناخت این پیچیدگی‌ها حتی می‌تواند بازرگانان ناآشنا را با مشکلات فراوان اقتصادی و قانونی مواجه نماید. در نهایت بهتر است بازرگانان برای آگاهی از این مسیر از تجربه بازرگانان قدیمی استفاده نمایند و یا اینکه از دانش و تجربه اندوخته شده در مرکز هلدینگ ثبتی و حقوقی ملاصدرا بهره‌ گیرند. اما در نهایت مسیر ترخیص کالا از ادارات گمرک ایران در دو مسیر سبز و زرد گمرکی دنبال می‌شود.

معرفی مسیر سبز گمرکی

مسیر سبز گمرکی یکی از اصطلاحاتی می‌باشد که بازرگانان در زمان ترخیص کالا از گمرک با آن آشنا می‌گردند. این مفهوم در واقع به وجود یک تعامل ساده و کاربردی میان شرکت‌های بازرگانی و مقامات گمرکی اشاره دارد. در نهایت ورود به این مسیر به بازرگانان کمک می‌نماید تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن نسبت به دریافت مجوزهای قانونی ترخیص کالا از ادارات گمرک اقدام نمایند. برای ورود به مسیر سبز گمرک نیاز است تا شرکت‌های بازرگانی نسبت به بعضی از امور توجه داشته باشند.

برای مثال بهره‌مندی از سیستم‌های الکترونیکی ترخیص کالا می‌تواند در سرعت اجرای برنامه ترخیص کالا از گمرک تاثیر داشته باشد. همچنین شرکت‌های بازرگانی باید نسبت به رعایت قوانین و مقررات گمرکی و عدم ثبت هرگونه تخلف گمرکی اهتمام بورزند. داشتن رتبه‌بندی مناسب از سوی ادارات گمرک می‌تواند به قرار گرفتن شرکت‌های بازرگانی در این مسیر کمک شایانی نماید. در نهایت قرارگیری شرکت‌های بازرگانی در مسیر سبز ادارات گمرک می‌تواند به توسعه و تحقق اهداف شرکت‌های بازرگانی کمک شایانی نماید.

بررسی مسیر زرد و قرمز گمرکی

همانگونه که در متن نیز به این مورد اشاره نمودیم ترخیص کالا از گمرک از دو مسیر محقق می‌گردد. یکی دیگر از مسیرهای ترخیص کالا از ادارات گمرک مسیر زرد گمرکی می‌باشد. در این مسیر ورود کالاها به صورت دقیق‌تری توسط ادارات گمرک مورد بررسی قرار می‌گیرد. در نهایت اخذ مجوزهای ترخیص کالا در این مسیر بسیار سختگیرانه و اصولی می‌باشد. در این مسیر اطلاعاتی مانند تطابق ورود کالا با قوانین مالیاتی و انجام تحقیقات بازرسی فنی کالاها به صورت دقیق اجرایی می‌گردد. البته ورود کالاهای وارداتی در این مسیر می‌تواند تا حد قابل توجهی سبب افزایش هزینه‌های واردات کالا از مسیرهای قانونی شود.

در این بین مسیر قرمز را در حالت نهایی کنترل کالاهای وارداتی و قوانین سختگیرانه برای ترخیص کالا از گمرک نیز تعریف می‌نمایند. در نتیجه قوانین اجرایی در ادارات گمرک به گونه‌ای نظام‌مند به ورود و خروج کالاها از کشور نظارت می‌نماید. در نتیجه برای کسب نتایج قابل قبول از سوی بازرگانان بهتر است تا فرایندهای فوق زیر نظر کارشناسان خبره در این زمینه مدیریت و اجرایی گردد.

سخن پایانی

در نهایت همانگونه که در متن نیز به آن پرداختیم ترخیص کالا از گمرک فرایندی بسیار دقیق و قانونی است. در نتیجه برای کاهش زمان نگهداری کالاها در ادارات گمرک و یا پیشگیری از مشکلات واردات کالاهای ممنوعه بهتر است بازرگانان نسبت به قوانین جاری در این زمینه دانش کافی داشته باشند. بهره‌گیری از تجربه و دانش شرکت‌های تخصصی در این زمینه می‌تواند تا حد قابل توجهی سبب کاهش هزینه‌های ترخیص کالا از ادارات گمرک ایران شود. هلدینگ ثبتی و حقوقی ملاصدرا یکی از شرکت‌های فعال در این زمینه می‌باشد که می‌تواند اطلاعات کاملی را در اختیار بازرگانان در مسیر پیش‌رو قرار دهد. در نهایت کارشناسان این مجموعه در تمامی مسیر ترخیص کالا از گمرک در کنار بازرگانان حضور خواهند داشت و راهنمای آنها خواهند بود.

فرم درخواست مشاوره رایگان