آموزش ترخیص کالا از گمرک فرودگاه

ترخیص کالا از گمرک فرودگاه شامل چه مراحلی است؟ چه هزینه‌ها و مدارکی برای انجام این کار لازم هستند؟ در این مقاله می‌خواهیم راجع به این دو پرسش مهم صحبت کنیم و شما را با فرآیند کلی ترخیص کردن کالا از گمرک فرودگاهی در ایران آشنا بسازیم.

ترخیص کالا از گمرک فرودگاه

منظور از ترخیص کالا از گمرک فرودگاه چیست؟

ترخیص کالا از گمرک فرودگاه چیست؟ اگر قصد وارد یا صادر کردن یک کالا را دارید، ممکن است عبارت ترخیص کالا از گمرک را شنیده باشید. در رابطه با ترخیص کالا از گمرک فرودگاه باید گفت همانند بنادر که محلی برای ورود و خروج کالاها به صورت انبوه هستند، حمل بار به صورت هوایی نیز انجام می‌شود. برای رسیدگی به این نوع کالاها، مراکز گمرک در فرودگاه‌ها نیز در نظر گرفته شده‌اند. پس می‌توان گفت ترخیص کالا از گمرک فرودگاه، مجموعه اقداماتی هستند که برای واردات یا صادرات محصولات بازرگانان در این مراکز انجام می‌شوند.

ورود کالا یا خروج آن از کشور نیازمند رعایت یکسری ضوابط و قوانین می‌باشند که این موارد در گمرک‌ها بررسی می‌شوند. تا زمانی که صاحب کالا برای رفع موانع قانونی و یا انجام تشریفات مربوطه جهت انتقال بار اقدام نکند، کالاهای شما در انبار گمرک باقی خواهند ماند. این انبارها تحت تملک گمرک بوده و تا زمانی که کارهای مربوط به ترخیص را انجام دهید، کالاها را در خود نگهداری می‌کنند. سپس برگه ترخیص صادر شده و می‌توانید برای انتقال بار خود اقدام کنید.

ممکن است بپرسید چه کارهایی برای ترخیص کالا از گمرک انجام می‌شوند؟ به عنوان مثال می‌توان به پرداخت مالیات یا عوارض گمرکی برای ورود کالا به کشور اشاره کرد. در برخی موارد ورود یا خروج برخی از بارها غیرقانونی بوده و نمی‌توانید کالاهای خود را در کشور داخل کنید. بنابراین اعمال قانون در گمرک صورت می‌گیرد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه بپردازیم.

مراکز ترخیص کالا از گمرک فرودگاه در ایران کدامند؟

مراکز ترخیص کالا از گمرک فرودگاه در ایران شامل چه مکا‌ن‌هایی هستند؟ پیش از اینکه به مراحل ترخیص بپردازیم، بد نیست با جایگاه‌هایی که اعمال قوانین گمرکی در فرودگاه‌ها را انجام می‌دهند آشنا شوید. در این رابطه می‌توان گفت گمرکات هوایی ایران عبارتند از:

  • گمرک فرودگاه امام خمینی استان تهران: که دارای خدماتی از جمله ورود قطعی، ورود موقت، مرجوعی، عبور خارجی، صدور قطعی، صدور موقت، مسافری، پیک سیاسی و بسته‌های پست سیاسی، مرسولات پست بین المللی، انتقالی و رسیدگی به قاچاق است.
  • فرودگاه لار استان فارس: این فرودگاه دارای خدماتی همچون صدور قطعی 1، مسافری، انتقالی و نیز رسیدگی به قاچاق است.
  • فرودگاه یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد: این فرودگاه مجاز به فعالیت در رویه مسافری و نیز رویه صادرات قطعی (عام) می‌باشد.
  • فرودگاه شهدای گرگان استان گلستان: این فرودگاه در استان گلستان مجاز است برای ارائه خدمات تشریفات امور مسافری و کالای صادراتی به صورت تجاری اقدام نماید.
  • فرودگاه اصفهان در استان اصفهان: این فرودگاه مجاز به فعالیت در رویه واردات قطعی می‌باشد.

اصلی‌ترین مورد همان گمرک فرودگاه امام خمینی استان تهران است که خدمات ترخیص کالا فرودگاهی را انجام می‌دهد.

مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه

مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه به چه شکل هستند؟

حال نوبت آن است تا مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه را بیان کنیم. توجه کنید که آگاهی از فرآیند ترخیص کالا از گمرک بسیار مهم بوده و افرادی که سررشته‌ای از آن ندارند، نباید بدون مشورت اقدام به صادرات یا واردات کالا در حجم بالا نمایند. در غیر اینصورت مرتکب تخلف قانون و قاچاق کالا می‌شوند.

برای تشریح فرآیند ترخیص کالا از گمرک فرودگاه، می‌توان چهارچوب کلی آن را در 6 مرحله بیان کرد که به شرح زیر می‌باشد:

  • تهیه و ارائه اسناد و مدارک: اولین قدم آن است که نسبت به دریافت و آماده سازی اسناد گمرکی اقدام نمایید. در این حالت می‌توان به مدارکی همچون بارنامه، مجوزهای ترخیص کالا، کارت بازرگانی، مجوزهای واردات کالا، قبض انبار، پیش فاکتور (پروفرما) و پکینگ لیست اشاره کرد.
  • اظهارنامه: قدم بعدی از مراحل ترخیص کالا در گمرک فرودگاهی، زمانی است که محصول به این مرکز رسیده و باید برای ثبت اظهارنامه در سامانه epl گمرک به همراه مدارک آن اقدام کنید. دقت نمایید که ثبت اطلاعات باید به درستی و به دقت انجام شوند تا مشکلی در فرآیند پیش رو ایجاد نگردد. با انجام این کار، مدارک توسط کارشناسان گمرکی بررسی می‌گردد و یک شناسه به نام کد کوتاژ به شما داده می‌شود که باید تا پایان فرآیند ترخیص همراه شما باشد.
  • کنترل و ارزیابی: یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در فرآیند ترخیص، ارزیابی و تعیین مسیر گمرکی است. در این قسمت کالاهای شما، صاحب آن، مدارک، صحت اطلاعات و ارزش محصولات بررسی می‌شوند. سپس در انتها مسیر ارزیابی در لاین قرمز، زرد یا سبز قرار خواهد گرفت.
  • دریافت مجوز: قدم بعدی آن است که مجوزهای شما برای ترخیص کالا بررسی شوند. توجه داشته باشید که بسته به نوع کالا، مجوزهای خاصی نیاز است. مثلا مجوز بهداشت، استاندارد یا قرنطینه و غیره.
  • پرداخت هزینه‌ها: همانطور که گفتیم، عوارض گمرکی و مالیات از جمله مهم‌ترین مسائل مالی در گمرک هستند که باید آنها را پرداخت کنید. پس از انجام این کار، سند ترخیص کالاهای شما صادر می‌شود.

 

سوالات متداول

حال که با مفهوم ترخیص کالا از گمرک فرودگاه آشنا شدیم، لازم است سوالات متداول کاربران در این زمینه را پاسخ دهیم که عبارتند از:

  • ترخیص کالا از گمرک فرودگاه دارای چه مراحلی است؟

مراحل کلی انجام این کار بسته به نوع فرودگاه، کشور و منطقه متفاوت خواهند بود. با این حال، چهارچوب کلی آن را به همراه یک اینفوگرافیک در قسمت قبل بیان کردیم.

  • هزینه‌هایی که برای ترخیص کالا از گمرک فرودگاه نیاز است شامل چه مواردی هستند؟

از جمله هزینه‌ها در این بخش می‌توان به حقوق ورودی کالا، سود بازرگانی، هزینه بیمه نامه، عوارض گمرکی، هزینه‌های مرتبط با بارگیری و کارشناسی کالا، انبارداری، دریافت مجوز و غیره اشاره کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به صورت کامل راجع به مراحل ترخیص کالا از گمرک فرودگاه صحبت کردیم. همچنین با ارائه یک اینفوگرافیک، برخی از مسائل مرتبط به این موضوع مانند هزینه‌ها و مدارک لازم را نیز شرح دادیم. شما کاربران می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت خدمات برای ثبت برند، سرویس‌های مالی و مالیاتی، تبلیغات و IT از وب سایت هلدینگ ثبتی و حقوقی ملاصدرا دیدن کنید.

فرم درخواست مشاوره رایگان